Jag är kulturarbetare. Numera mest med textil. Här nedan finns ett axplock av sånt jag gjort.
Klicka här för att läsa ett detaljerat CV.
TEATERNS VÄRLD
Efter konststudier i 20 årsåldern var jag med och skapade Byteatern 1971. Där arbetade jag under många år i Kalmar och frilansade under 1985-2004 på Folkteatern i Göteborg, Skånska Teatern, Dalateatern, Riksteatern, Malmö Stadsteater, Stockholms Stadsteater, Helsingfors stadsteater med flera, oftast barn och ungdomsteater. Jag arbetade med nästan allt , dockmakare och dockspelare, manus, regi, scenografi, kostym, grafisk formgivning för affischer & program mm
—————————————
BILDKONSTNÄR
Jag har visserligen broderat mycket men också annan bildkonst. 1984 utnämndes jag till SydostenStipendiat på Kalmar konstmuseum med en samling figurer, ett slags broderi, assemblage, hopsatta med tråd. ”De skyddslösa” kallade jag dem. Jag deltog i flera år på Sydosten. Här nedan med pappersklipp 1998
__________________________
1994 ställde jag ut ”Scenerier” på TeaterGalleriet i Kalmar med underrubriken ”scenografens hemliga dröm”. Det var små scenbilder(vägg och golv ) med olika artefakter som figurer och dockskåpskylskåp och men även naturföremål som törnrostaggar. Jag skapade också en katalog där berättelserna om de ospelade pjäserna fick manus.
_______________________
___________________________________________
FÖRFATTARE
Jag har skrivit för manus för teatern. Jag har också skrivit i boken ”Äventyret Byteatern”. På nittio-talet kom tre barnböcker om flickan Nina som är rätt lik mig själv som barn, på förlaget Eriksson&Lindgren. ”Här kommer Nina”, ” Nina och kattguldet” och ”Nina, farfar och fotvårtorna” ( där jag illustrerade två av böckerna, Eva Eriksson den första).
Enligt Bonniers förlag ”debuterade” jag 2006 med boken ”Den indianska krassens blickande”, som berättar om en av Linne´s döttrar som var vetenskapligt intresserad och fick publicera sig i Vetenskapsakademins ”Nya rön” 1762. Romanen är fiktiv med många milstolpar i familjens liv som är väl dokumenterad. Den handlar om att dela in inte bara växter i Linnés sexualsystem, utan också människor. I boken skildras denna ordning mellan bror och syster samt om hemliga äktenskap som Linné själv kallade ormbunkar, svamp och annat ”skumrask” som han inte hade kunskap om hur fortplantningen gick till.
Sedan dess har jag skrivit till och från, arbetat som bildpedagog, som jag utbildade mig till. I mitt broderande har jag återanvänt text jag lagt åt sidan och på så sätt blivit lästa. Jag har skrivit för släktsidan Grilliana 2019 och 2020 om kvinnliga konstnärer i släkten och om en brevsamling.
_____________________________________
UTSTÄLLNINGAR OM ANDRA
På Naturum på Ölands södra Udde fick jag uppdraget 1997 att skildra fyrens Långe Jans historia och människors livsvillkor ”fyrfamiljer”, sjöfarten och annat i ett hus som skulle kunna fungera som matsäcksrum på samma gång. En robust utställning som skulle hålla för utspilld choklad och soptunna, samt bilder som inte skulle kräva passning. Många olika besökare kom och utställningen pågick i 20 år, inte så illa!
_________________________________________________________________________
TVÅ TEXTILA TRYCKARE
År 2000 visades på Kalmar konstmuseum berättelsen om två konstnärer, två generationer, min mamma Ann-Mari Grill Granhammer och Elsa Flensburg. De arbetade med textiltryck och jag skapade utställningen kring teknik och historia.